3 syytä floristin uteliaisuuteen

julkaistu kategoriassa: Artikkelit | 2

Hei!

Oletko koskaan miettinyt miksi kukkakaupassa floristi kyselee niin paljon kaikenlaista? Mihin tarkoitukseen ja kenelle kukat ovat? Kuinka kauan ovat paketissa? Oletko autolla vai miten liikkeellä? Tämä voi ärsyttääkin sinua joskus, mutta kysymyksiin on 3 hyvää syytä, joiden tarkoituksena on tehdä kukista mieluisa ja kestävä ilonaihe saajalle.

Minäpä kerron miksi uteliaisuus on joskus enemmän kuin hyväksi

Asiakas oli ostamassa kimppua lahjaksi. Kimppuihin tulee aina laittaa kosteutta sen mukaan, kuinka pian ne pääsevät maljakkoon. Tietenkin tässä kohtaa viimeistään se floristin uteliaisuus iski minuun ja kysyinkin kauanko kimppu on paketissa. Vastaukseksi sain, että maanantaina annetaan. MITÄ? Nythän on vasta perjantai. Suosittelin, että kimppu vaihdettaisiinkin kauniisti koristeltuun ruukkukukkaan, jonka kesto on huomattavasti pidempi kuin leikkokukkien. Kimpun kestohan on normaalistikin vain muutamista päivistä vähän yli viikkoon. Pakettiin ei kosteutta voi tuollaiseksi aikaa tarpeeksi laittaa, eikä ole kiva saajallekaan, jos kimppu on jo parhaat päivänsä nähnyt eikä kesto ole enää pitkä. Tässä tilanteessa asiakas oli enemmän kuin tyytyväinen, että ei nolannut itseään viemällä nuupahtaneita kukkia.

Suosittelin, että kimppu vaihdettaisiinkin kauniisti koristeltuun ruukkukukkaan, jonka kesto on huomattavasti pidempi kuin leikkokukkien.

Vastaamalla kysymyksiin kukkalahjasta tulee mieluisa ja kestävä

1. Millaiseen tilaisuuteen ja kenelle kukat tulevat?

Kysymyksen tarkoituksena on kartoittaa asiakkaan tarve, jotta voidaan tarjota parasta mahdollista palvelua. Jos floristi kokee, että valmiista kimpuista löytyy sopiva, tarjoaa hän sellaista, ettei sinun tarvitse odottaa kimpun sitomisaikaa. Mikäli valmiista ei löydy sopivaa ja haluat floristin tekevän kimpun, olisi hänen hyvä tietää minkä tyylisen tekee: korkeus, muoto, koko, värit. Silloin hän voi ehdotella jotain vähän erikoisempaakin, jos tilanne sen sallii. Tilaisuuden luonne tai saaja kertovat floristille paljon ja niiden tietojen perusteella hän osaa sitoa tilanteeseen sopivan kimpun.

 

Jos floristi kokee, että valmiista kimpuista löytyy sopiva, tarjoaa hän sellaista, ettei sinun tarvitse odottaa kimpun sitomisaikaa.

2. Kuinka kauan kukat ovat paketissa?

No tähän tulikin jo hyvä esimerkki tuossa aiemmin, mutta tässä vielä tarkemmin: Leikkokukat tarvitsevat leikkauspintaansa vasten kosteutta, oli aika paketissa ½ tuntia tai 7. Tuo aika vaikuttaa siihen paljonko kosteutta laitetaan. Floristi osaa arvioida tarpeen kunhan vastaat hänen kysymyksiinsä. Ja usein kuultu vastaus vähän aikaa tai kauan ei valitettavasti ole hyvä vastaus, sillä kauan tai vähän on suhteellinen käsite. Joillekin vähän on vaikkapa 8 tuntia, mutta floristin vähän voi olla alle tunnin.

3. Oletko autolla, kävellen tai pyörällä?

Floristi osaa kysymyksen avulla arvioida paljonko paperia pitää pakkaamiseen käyttää huomioiden samalla säätilan ulkona. Esimerkiksi pakkasella pitää kävellen tai pyörällä kuljetettavat kukat pakata paljon suuremmalla paperimäärällä kuin lämpimään autoon nopeasti kuljetettavat kukat. Tai lämpimämmällä, riittääkö sellofaani pakkaamiseen.

Floristin uteliaisuuden syynä on siis kartoittaa asiakkaan tarpeet voidakseen palvella häntä mahdollisimman hyvin, sillä floristi ei pysty lukemaan ajatuksia. Tai ehkä joskus, jos on ihan tuttu asiakas. Floristi ei siis luonnostaan ole uteliaampi kuin muutkaan asiakaspalvelijat, mutta kukkakaupassa tapahtuvaan palveluun sisältyy vain niin paljon kaikkea huomioonotettavaa: Asiakas, saaja, tilaisuus, tavat, paketissaoloaika, sää… Ehkäpä ennen niin ärsyttäviltä tuntuneet uteliaat kysymykset eivät enää niin ärsytäkään, kun nyt tiedät syyt.

Tule meille, niin joudut taatusti kysymysten pyörremyrskyyn, mutta saat myös paljon enemmän kuin kuvittelit.

Koitko tämän mielenkiintoiseksi? Haluaisiko kiittää jakamalla?Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
0Share on LinkedIn
Linkedin