Miksi kukat maksavat kukkakaupassa enemmän?

julkaistu kategoriassa: KIVIJALKAKAUPAN AJAN ARTIKKELIT 0

3 syytä kukkien “korkeaan” hintaan kukkakaupassa

Tällä kertaa yritän hieman avata auki, miksi kukat maksavat kukkakaupassa enemmän. Joidenkin mielestä liikaakin.

 

Ensin kuitenkin kerron, mikä sai minut tarttumaan tähän aiheeseen.

 

Aina voi kysyä – puolin ja toisin

Tammikuussa, kun tulppaanikausi oli jo alkanut marras-joulukuussa, eräs tulppaaneita ostava asiakas tokaisi (hänen tulppaaneitaan pakatessani), ettei taida vielä oikein olla tulppaanikausi??? Menin ensin ihan mykäksi ja epäilinkin korviani. Kysäisin mitä asiakas oikein tarkoitti ja selvisihän se. Hän ajatteli, ettei kausi ole vielä käynnissä, kun meillä oli silloin sunnuntaina enää pari tulppaaninippua tarjolla eikä ämpärikaupalla kuten marketeissa. Tajusin, että tämä asia saattaa ihmetyttää montaakin asiakasta.

 

Kukkakaupan tulppaanitarjonta menekin mukaan

 

Minullehan on selvää tulppaanikauden kestävän loppusyksystä pääsiäiseen. Mutta siihen olen oikeastaan tottunut, ettei se asiakkaille niin selvää ole. Eikä tarvitsekaan olla. Varsinainen hölmistymisen syy oli se, kun tajusin asiakkaiden tietävän hyvin vähän yrityksen tarjontaedellytyksistä. Olen itse alkanut tietoisesti kyseenalaistamaan omia ajatuksiani liittyen toisiin yrityksiin, jos tulen ihmetelleeksi niiden toimintatapoja. Yleensä löytyy joku järkevä syy. Ei yrittäjä ahneuttaan “ylihinnoittele” tai pidä vähäistä tarjontaa, sillä se ei ole yrittäjänkään etu. Siksi haluan nyt avata sinullekin tätä vähän. Samoin kuin kerroin asiakkaalle, joka ei ollut koskaan tullut ajatelleeksi syitä.

 

Malta vielä! Tulen pian kysymykseen Miksi kukat maksavat kukkakaupassa niin paljon. Jatkan vielä vähän tarjonnasta, sillä liittyyhän sekin hintaan.

 

Kukkakaupan tarjonta

Tuo sunnuntainen ajankohta tietenkin selittää osittain tarjonnan vähyyden. Meidän seudulla palvelee vain yksi kukkatukku, arkisin. Kotimaiset kukka-autotkin kiertävät vain arkisin. Tämä tarkoittaa sitä, että viikonlopun kukkatarve pitää ENNUSTAA jo torstaina tai perjantaina, jopa aikaisemminkin. Kukkia ei tukuissakaan ole määrättömästi viimehetkillä saatavissa. Kuten meillä, ei heilläkään ole kristallipalloa ennustamaan kukkien menekkiä, 😉 eikä myöskään sellaista myyntivolyymia, etteikö hävikki kirpaisisi.

 

Meidän kukkamyyntimme ei ole vakio, joten aina joskus tulee otettua jotain kukkaa liian vähän ja taas toista ehkä liian paljon. Tässä kyllä auttaisi paljon ennakkotilaukset, mutta monen asiakkaan kukkatarpeet kyläilyyn taitavat olla ennakoimattomia. Emme kuitenkaan mitenkään voi hamstrata mitään kukkaa ihan varmuuden vuoksi mahdottomia määriä. Kyse on pilaantuvasta tuotteesta, jolla myyntiaikaa ei ole määrättömästi. Joskus joku kysyykin mitä teemme kukille, kun niitä ei enää voi myydä. Kiitos tästä kysymyksestä, joku ainakin miettii asiaa!

 

Roskiinhan ne menevät, niin ROSKIIN. Arvaapa onko aina itku kurkussa, kun heitän kukkia pois? Ehkä ajattelet, että onpa sääli heittää kauniita kukkia roskiin, mutta minä ajattelen, että siinä meni niin ja niin monta euroa. Minä heitän siis RAHAA POIS aina, kun myymättä jääneet kukat menevät roskiin. Heitätkö sinä rahaa roskiin? Jos tämä vuodatus kuulostaa sinusta ruikutukselta, niin mieti… Vaikka kukkien kanssa on ihana työskennellä, niin minä en voi ottaa lainaa lainan päälle tai elää mieheni rahoilla harrastaakseni kukkakauppaa. Tämä on työ siinä kuin mikä tahansa muukin, mistä pitäisi siis kaikki liiketoimintaan liittyvät kulut maksaa ja saada leipä pöytään sekä työntekijälle että itselle.

 

Kukat kukkakaupan päämyyntituote – ei sisäänheittotuote

Mennäänpä siihen markettien tulppaani- ym. kukkatarjontaan vielä. Kun ihmettelet kuitenkin, miksi siellä on aina enemmän samaa kukkaa tarjolla ja me kuitenkin olemme erikoisliike. No oletko tullut ajatelleeksi tätä: Markettien ei tarvitse saada kukkien myynnistä juurikaan tuottoa. Siellä ei oikeastaan haittaa, että kukkia joutuu heittämään roskiin. Eikä sekään haittaa, että he myyvät kukat ulos ihan olemattomalla katteella. Ostaessasi marketista kukat, ostat todennäköisesti samalla myös paljon muuta kaupalle kannattavaa. Ostat ehkä elintarvikkeita, jopa viikon tarpeiksi, vähän hygieniatuotteita, ehkäpä vaatteita ym. Heillä kukat ovat siis sisäänheittotuote, joilla saadaan asiakkaat sisään tai vain muuten vähän paremmalle mielelle muiden ostosten lomassa.

 

Mutta oletko ajatellut, että kun tulet kukkakauppaan ostamaan tulppaaninipun, ostat todella yleensä vain sen yhden nipun. Vaikka se olisi erikoistarjouksessakin, et tarvitse sillä hetkellä muita kukkia. Kukkakaupoille kukka on päämyyntituote ja pieni lisämyyntimme koostuu korteista ym., joihin tarjotaan tekstauskin monesti kaupan päälle.

 

Tekstausvideo

 

Kukkien “myyntiluonne” on siis yksi syy, miksi kukkakauppa joutuu hinnoittelemaan kukkien hinnan korkeammaksi. Ja tämä pätee monen muunkin erikoisliikkeen hinnoitteluun, ei siis pelkästään kukkakauppojen.

 

Kukkien myyntihintaan vaikuttaa ostohinta

Toinen syy miksi kukat maksavat enemmän kukkakaupassa, on tietysti ostohinta millä ostamme kukat sisään. Koska meidän myyntimme on pientä, on ostomäärämmekin paljon pienempi. Tukkuhinnat vaihtelevat sen mukaan, paljonko ostaa. Ja monesti kun vertaan meidän ostohintaa markettien ulosmyyntihintaan, huomaan, että meillekin olisi edullisempaa ostaa marketista. 😉 Tässä toki tulee huomata, ettei markettien tuotteet aina ole verrannollisia kukkakaupan tuotteisiin, mutta tästä ehkä toisen kerran…

 

Kukkien tuotteistaminen ja henkilökohtainen palvelu

Kolmas syy, miksi kukat maksavat kukkakaupassa enemmän, on työssä ja palvelussa. Kun markettiin tulee mitä tahansa leikkokukkia, laitetaan ne vain ämpäreihin esiin, käsittelemättä kukkia sen enempää. Kukkakaupassa kaikki kukkapuntit avataan ja käsitellään jokainen varsi erikseen, jotta niiden kestävyys saadaan maksimoitua. Tämä voi pienemmässäkin kukkakaupassa teettää yhdelle henkilölle töitä 1-2 päiväksi viikossa ja tietysti isommissa enemmänkin.

 

Ehkä tuleva floristiopiskelija Niina kukkien kauppakunnostuspuuhissa

 

Sen lisäksi, että tuo kauppakunnostus vie aina aikaa, myös fiinimpi esillepano, kylmäsäilytys (mikä kaikissa marketeissa ei toteudu), kukkien sidonta kimpuksi, henkilökohtainen palvelu ja paketointi sään mukaisesti ovat kukkakaupalle kuluerä, joka näkyy kukkien hinnassa. Tämän kaiken lisäksi tai liittyen tuohon henkilökohtaiseen palveluun, saat aina halutessasi (joskus pyytämättäkin) ohjeet kukkien kotihoitoon ja kuljetukseen. Saatko nämä palvelut marketista?

 

Kukkakaupassa kukat pakataan sään mukaisesti sinun puolestasi

 

Saamme päivittäin palautetta kauniistipaketoiduista kimpuista

 

Kuten huomasit, on monta syytä miksi kukat kukkakaupassa maksavat enemmän. Saatoit myös huomata, että kukkakauppa tarjoaa aika paljon enemmän kukkien ostajalle palveluiden muodossa. Joku saattaa ajatella, että on helpompi ottaa kukat mukaan marketista,  vielä kun se on halvempaakin. Mutta onko se helpompaa? Eikö kuitenkin ole helpompaa, että joku pakkaa kukat puolestasi ja käsittelee ne kestäviksi sekä heti maljakkovalmiiksi? Tässäpä pohdintaa…

 

Kukkakaupassa saat palvelua koko rahalla

 

Kiva, että luit artikkelin loppun asti. Vieläkö mietit miksi kukat maksavat kukkakaupassa enemmän? Nyt minua kiinnostaisikin, herättikö tämä jotain ajatuksia? Ja haluaisitko jakaa ne?

 

PS. Mielessäni pyörii ajatus, että lähtisin joskus avaamaan kukkakaupan tuotto- ja kulurakennetta jotenkin. Joillakin kun tuntuu olevan käsitys, että yrittäjä kuin yrittäjä pyörii rahoissa. (Tässä kohtaa naurahdan yleensä aika väkinäisesti.) No, eri asia uskallanko tai kiinnostaako se edes loppupeleissä ketään…

 

PPS. Oheisesta linkistä pääset kirjautumaan uutiskirjelistallemme. Listalaisena saat tarjoukset ja kurssitiedot ensimmäisten joukossa, sekä poikkeavat aukiolomme sesonkeina suoraan sähköpostiisi. Bonuksena saat vinkkilistan leikkokukkien kestävyyden parantamiseen. Liity nyt, ja jos et tykkää, voit perua uutiskirjeen koska vain. Uutiskirjeen lopussa on kohta, josta voit kirjautua ulos listalta.

 

 

Kiva, että luit loppuun. Kiitos =) Haluaisitko myös jakaa?Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin